Håndværk og Design modulopgave 2
”Intet er tabt, intet er skabt, alt transformeres”
(Anaxagoras 500 f.v.t.)
Tiden
er en vigtig medspiller, når vi tænker et undervisningsforløb til
skoletjenesten. Vores ønske er, at BOFA i samarbejde med øens
skoler (læs skoletjensten), kan skabe undervisningsforløb, som
bliver en langt mere integreret del af skolens virkelighed. At
bæredygtig udvikling kommer langt højere op på skolernes agenda.
Men det kræver at der bliver frigjort tid og ressourcer til
udvikling og en opprioriteret syn på skolen som en altoverskyggende
medspiller til skabelsen af en bæredygtig udvikling.
Skoletjenesten
hjemside: klik
her
http://www.bofa.dk/da/skole/
Bofa vil gerne
have besøg i Affaldstårnet, og der er gratis adgang for børnehaver,
skoler, fritidsinstitutioner, borgergrupper og virksomheder.
Genanvendelse
- en didaktisk udfordring?
Bæredygtig
udvikling er en vigtig sag for det bornholmske affaldskonsortium
BOFA. Ifølge deres egen hjemmeside, under fanebladet ”skole”,
fortæller BOFA om deres visioner og mål for bæredygtig udvikling.
Det handler bl.a. om at:
.
Ressourcerne skal udnyttes bedre.
.
Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle
fremskridt.
I
vores undervisningsforløb om genbrugslampen, har vi overvejende
taget afsæt i punkt 4 og punkt 7. BOFA er i skoletjenestens
materiale repræsenteret med tre kulturtilbud, der henvender sig til
både indskoling, mellemtrin og udskoling. Vi ønsker at udvikle et
undervisningsforløb, hvor BOFAs vision om bæredygtig udvikling går
hånd i hånd med viden om materialekendskab, designprocesser og
håndværksmæssig produktion og tradition.
klassetrin: 7 klasse
Varighed: 4 - 6 timer (2 timer information - 4 timer produktion)
Kendskab til håndværk og materiel
I
følge FFM (forenklede fælles mål) for faget håndværk og design,
så beskrives fagets hovedområder på følgende måde:
forarbejdning
- materialer - design
Materialekendskab
I kompetenceområde håndværk - materialer, skal eleven forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Lampens
funktion kan tænkes som belysning eller som kunst objekt. Derfor skal
eleverne have viden om materialekendskab omkring bland andet glas og den
forventede funktion der skal opnås for det færdigt produkt. Om glas
skal bruges for dens gennemsigtighed eller som stemnings belysning.
Materialeforarbejdning
Man skal kende til værktøjer og redskaber såsom bor, sandpapir, lime,
maling, der skal anvendes ved glas arbejdet. Det, der kan, og ikke kan
lade sig gøre.
Materialekombination og udtryk
På
værksted få eleverne en fatning/ledning/stik kontakt/afbryder, et
syltetøjsglas og adgang til forskellige materialer såsom træ, stof, pap,
maling, som kan bruges til eksempelvis konstruktion af en skærm eller
for pyntning af syltetøjsglasset. Her kan eleverne udtrykke og udvikle
deres ideer ved afprøvning af forskellige materialer, former og farver
kombinationer.
Hvad handler design og designproces, er elevernes
kreativitet delvis begrænset i forhold til temaet "lampe med
syltetøjsglas" og de materialer som er til rådigheden på værkstedet.
Det undervisningsforløbet skal takles som en introduktion til et længere pensum med temaet ”genbrugslighed”. Det er de første skridt af elevernes selvstændig idéudvikling og designproces. Introduktionen skulle vise og bevise med et planlagte og defineret produkt, den mulighed man fik at skabe noget
Det undervisningsforløbet skal takles som en introduktion til et længere pensum med temaet ”genbrugslighed”. Det er de første skridt af elevernes selvstændig idéudvikling og designproces. Introduktionen skulle vise og bevise med et planlagte og defineret produkt, den mulighed man fik at skabe noget
ved anvendelsen af genbrugte materialer. De næste
forløber vil handle om elevernes egne udvikling af ideer og design ved
selvvalgte materialer, efterfulgte af produkt gennemførelsen. Det
afsluttende forløb kunne være en udstilling, bl. a. på BOFA, en
produktions aftale, et samarbejde med en konkret virksomhed.
Idégenerering
Der findes hundredvis af websider om upcycling, hvor eleverne kan finde inspiration til at designe deres egen lampe.
Det gjorde vi så med "google" billedsøgninger, og maksimere muligheder af resultater, ved at bruge forskellige sprog og begreber. Alle billeder, plus andre informationer omgående vores opgave blev samlet og lagt på nettet:
- Den bredde søgning med "upcycling lampe": alle mulige lamper
- Den mere fokuserede og begrænset søgning med "syltetøjglas upcycling lampe": syltetøjsglas lamper
Eksempelvis:
Processen i produktudviklingen
Afprøvning af forskellige materialer kombinationer og værktøj.
To kriterier skal opfyldes, det æstetiske og det funktionelt. Kan det, eller ikke lade sig gøre, for opnåelsen og tilfredsstillelsen af det færdige produkt?
Det gjorde vi så, ved at prøve os frem. Nogle billeder af processen blev også lagt på en padlet: processen
Eksempelvis:
Det færdige produkt
Opgaven:
Link til opgaven samt prezi og padlet: TRYK HER!!! Bruno og Johns præsentation
Ingen kommentarer:
Send en kommentar