Modulopgave 2 - Lampen



Håndværk og Design modulopgave 2



”Intet er tabt, intet er skabt, alt transformeres”
(Anaxagoras 500 f.v.t.)






Tiden er en vigtig medspiller, når vi tænker et undervisningsforløb til skoletjenesten. Vores ønske er, at BOFA i samarbejde med øens skoler (læs skoletjensten), kan skabe undervisningsforløb, som bliver en langt mere integreret del af skolens virkelighed. At bæredygtig udvikling kommer langt højere op på skolernes agenda. Men det kræver at der bliver frigjort tid og ressourcer til udvikling og en opprioriteret syn på skolen som en altoverskyggende medspiller til skabelsen af en bæredygtig udvikling. 
Skoletjenesten hjemside: klik her




http://www.bofa.dk/da/skole/



Bofa vil gerne have besøg i Affaldstårnet, og der er gratis adgang for børnehaver, skoler, fritidsinstitutioner, borgergrupper og virksomheder.

Genanvendelse - en didaktisk udfordring?

Bæredygtig udvikling er en vigtig sag for det bornholmske affaldskonsortium BOFA. Ifølge deres egen hjemmeside, under fanebladet ”skole”, fortæller BOFA om deres visioner og mål for bæredygtig udvikling. Det handler bl.a. om at:
. Ressourcerne skal udnyttes bedre.
. Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt.
 
I vores undervisningsforløb om genbrugslampen, har vi overvejende taget afsæt i punkt 4 og punkt 7. BOFA er i skoletjenestens materiale repræsenteret med tre kulturtilbud, der henvender sig til både indskoling, mellemtrin og udskoling. Vi ønsker at udvikle et undervisningsforløb, hvor BOFAs vision om bæredygtig udvikling går hånd i hånd med viden om materialekendskab, designprocesser og håndværksmæssig produktion og tradition.

klassetrin: 7 klasse
Varighed: 4 - 6 timer (2 timer information - 4 timer produktion)
Kendskab til håndværk og materiel 


I følge FFM (forenklede fælles mål) for faget håndværk og design, så beskrives fagets hovedområder på følgende måde: 
forarbejdning  - materialer - design
Billede

Materialekendskab
 
I kompetenceområde håndværk - materialer, skal eleven forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Lampens funktion kan tænkes som belysning eller som kunst objekt. Derfor skal eleverne have viden om materialekendskab omkring bland andet glas og den forventede funktion der skal opnås for det færdigt produkt. Om glas skal bruges for dens gennemsigtighed eller som stemnings belysning.

Materialeforarbejdning
 
Man skal kende til værktøjer og redskaber såsom bor, sandpapir, lime, maling, der skal anvendes ved glas arbejdet. Det, der kan, og ikke kan lade sig gøre.
Materialekombination og udtryk
På værksted få eleverne en fatning/ledning/stik kontakt/afbryder, et syltetøjsglas og adgang til forskellige materialer såsom træ, stof, pap, maling, som kan bruges til eksempelvis konstruktion af en skærm eller for pyntning af syltetøjsglasset. Her kan eleverne udtrykke og udvikle deres ideer ved afprøvning af forskellige materialer, former og farver kombinationer.

Hvad handler design og designproces, er elevernes kreativitet delvis begrænset i forhold til temaet "lampe med syltetøjsglas" og de materialer som er til rådigheden på værkstedet. 
Det undervisningsforløbet skal takles som en introduktion til et længere pensum med temaet ”genbrugslighed”. Det er de første skridt af elevernes selvstændig idéudvikling og designproces. Introduktionen skulle vise og bevise med et planlagte og defineret produkt, den mulighed man fik at skabe noget
ved anvendelsen af genbrugte materialer. De næste forløber vil handle om elevernes egne udvikling af ideer og design ved selvvalgte materialer, efterfulgte af produkt gennemførelsen. Det afsluttende forløb kunne være en udstilling, bl. a. på BOFA, en produktions aftale, et samarbejde med en konkret virksomhed.

Idégenerering


Der findes hundredvis af websider om upcycling, hvor eleverne kan finde inspiration til at designe deres egen lampe.

Det gjorde vi så med "google" billedsøgninger, og maksimere muligheder af resultater, ved at bruge forskellige sprog og begreber. Alle billeder, plus andre informationer omgående vores opgave blev samlet og lagt på nettet: 
- Den bredde søgning med "upcycling lampe": alle mulige lamper
- Den mere fokuserede og begrænset  søgning med "syltetøjglas upcycling lampe": syltetøjsglas lamper 

Eksempelvis:

 


Processen i produktudviklingen

Afprøvning af forskellige materialer kombinationer og værktøj.
To kriterier skal opfyldes, det æstetiske og det funktionelt. Kan det, eller ikke lade sig gøre, for opnåelsen og tilfredsstillelsen af det færdige produkt?

Det gjorde vi så, ved at prøve os frem. Nogle billeder af processen blev også lagt på en padlet: processen 

Eksempelvis:
 

 
 

    
                                                         
                                                  




Det færdige produkt




Opgaven:


 

Link til opgaven samt prezi og padlet: TRYK HER!!! Bruno og Johns præsentation

Ingen kommentarer:

Send en kommentar