søndag den 8. november 2015

Lampe

Lampe design

Hv Hv Hv Hv 

em or ordan ad 

Denne gang skal vi designe en lampeskærm, og projektet skal visualiseres på et moodboard. De fire Hv'er spørgsmål "hvem", "hvor", "hvordan", "hvad" bliver udgangspunktet til idéudviklingen af projektet.

 

Hvem skal være brugeren?


Hvor skal/kan den lampe stå?

Hvordan skal/kan den bruges? 

Hvad skal/kan/ville jeg bruge til at realisere lampeskærm

En skitse af skærmen

I forhold til genbruges materialer vil jeg bruge et af de stykker tekstiler jeg har fra vores projekt om viklebatik  
Et af dem skal blive til lampeskærmen

Jeg vil bruge et syltetøjglas til at formere skærmen, og vil prøve at få tekstilet stiftet ved at pensle den med trælim.
Efter omkring ti gode lag af lim er den, i mine øjne, acceptable.
 
Fatningen, syltetøjglas, skærmen , en træ top til pynt


...måske skulle jeg bor nogle huller, for varmen skyld...




Det endelige produkt

Mens limen tørrede gik jeg i gang med en anden. Men dengang uden lim, for at begrænse produktionen (jeg kommer også til at genbruge fatningen og syltetøjglas)  

..har I lagt mærke til Karl og Che...
Den ville jeg give et navn som "cocoon", "cloud" eller "snowball"

    Logo

    Design af logoet

    I forlængelse af Håndværk og Design's jubilæum, og in memory of the  great days over the past years we shared together, skulle vi designe et logo vi kunne bruge som branding mærke, og som ville være repræsentativ for et fag som Håndværk og Design. Logoet skulle bruge  videre som et skabelontryk projekt.

    Jeg kunne have brugte papir, blyant og viskelæder til at skitsere logoer, men synes at anvendelse af et elektronisk redskab ville være mere relevant og optimal hvad angår implementering og afprøvning af forskellige stile og typer af design i processen. Desuden og for trykkeristekniks skyld skulle logoet helst være i vektor format, dvs. "rene" farver uden nuancer (ikke pixeliseret).
    Jeg fik download "Inkscape"(https://inkscape.org/en/download/) som er en af de mange gratis vektor program der findes på netten, og eksperimenterede lidt med det.
     
    Nogle af mine forslag så sådan ud

    ..mht. vektor grafik paramter bliver det i hvert fald ikke det..

    Bornholm Håndværk og Design


    on "The green bright island"



    Håndværk og Design

    Inspiration efter vores besøg hos Heinz Diedrich og hans blåtryk håndværk i Svaneke












    "H" repræsentativ med værktøjer, og "D" med form og farver


    ..vi få se om de kan bruges til noget...

    Viklebatik


    Viklebatik (tie-dye) farvning

    Dagens temaet handlede om stoffarvning, med fokus på viklebatik metoden.

    Den oprindelig batik teknik, (javanesisk 'malet'), er en mønsterfarvning af stoffer ved hjælp af voks belægning. Teknikken opstod oprindelig i Orienten, formentlig o. 1400-t. som en efterligning af de kostbare vævede silketæpper, men har efterhånden udviklet sig til en selvstændig kunstart. Der farves med flere forskellige farver, og mellem hver farvning ændres voks belægningen. (denstoredanske.dk)


    http://www.mobapi.co/batik_bali.html

    Viklebatik minder om den japanske shibori metoden, hvor man med foldning, bruge af elastikker, snor og andre redskaber (som kun fantasien og fornuften begrænses af), vil man opnå en monokrom, psykedelisk men også ind i mellem et  geometrisk og uventede resultat.

    Gode eksempler af vores egen produktion








    ... kan  bruges som så, eller i  fremtidige projekter...(en fordel ved at være forsinket med sine blogs!!)

     

    fredag den 16. oktober 2015

    Studietur til københavn



    Studietur til København

    Det første indtryk på vores vandring i storbyen København var den arkitektoniske patchwork som blander, med balance og homogenitet, gamle og nyere bygninger. 




    Men turen handlede ikke om byens arkitektur.
    Til gengæld stod Designmuseum (Bredgade 68 / 1260 København K) på listen, og blev vores første ekskursion.
    Der var en udstilling ”Barnets Århundrede”, hvor det 20. århundredes nordiske design, kunst og arkitektur til børn var repræsenteret.
    Som Designmuseum Danmark skriver, er udstillingen både for børn og voksne:
    »Udstillingen vil ikke alene give voksne mulighed for at fordybe sig i design til børn, men vil også byde på specialindrettede legezoner, hvor børn kan udfolde sig i leg ved at producere stop-motion film med Kay Bojesens træfigurer, boltre sig i bObles tumlemøbler eller tegne sin yndlingsstol ved Peters stol og bord«.
    Vi deltog i et oplæg, rundvisning og workshop af Laura Liv Weikop som er ansvarlig for Udstillingslaboratoriet og phd-stipendiat på Designmuseumet.
    praktisk temaaktivitet i ”bæredygtigt design”, hvor vi byggede og navngav en model af ”en multifunktionel stol”.
    en dyb undersøgelse i design
     
    Philippe Starck
     
    Niels Hvass
     

    Om eftermiddagen besøgte vi ”fablab nordvest” (http://fablabnordvest.dk/) .
    I Fablab værkstedet kan man udvikle og bygge ting og eksperimentere med fremstillingsprocesser. Dette foregår primært ved hjælp af computerstyrede fremstillingsmaskiner, hvor de centrale er laserskærere, CNC fræsere, 3D printere mm. Desuden findes der faciliteter, så man kan fremstille elektronik samt arbejde med traditionelle værktøjer og andre materialer, så som tekstil, serigrafi mv.
    Det Mobile FabLaber er det rullende digitalt prototypeværksted som måske bliver set i fremtiden på de bornholmske veje, og i skoletjenestens udbydelser.

    Dagen efter var vi en tur på Carlsberg byen
    hvor der holdt biennalen for
    Kunsthåndværk & Design 2015.
    ...



    mandag den 17. august 2015

    Stoftrykkeri med viskelæder

    Stoftrykkeri med viskelæder


    Fremstilling af egen logo

    Materialer:




    Stoftrykkeri minder om Gutenberg bogtrykkeri's tekniker, hvor den positive type, i dette projekt, bliver skåret i et viskelæder i stedet for bly.
    Anvendelse af det bløde materiel har den fordel, at man nemt kan snitte materialet og hurtigt opnå det færdige produkt.
    Ulempen er, at man ikke kan bruge viskelæder længere!


    Skitser af grafikken eller logoet tegnes først på papir, og udføres derefter på viskelæderet.

     
    Man skal bare huske at motivet skal tegnes spejlvendt.

    Viskelæderet klistres på en træklods der gør stemplet mere rigidt og brugervenligt.

    Nu kan alle mine trøjer personaliseres med mit eget logo.




    Vådfiltning


    Vådfiltning


    Filt er et tekstil, som fremstilles af kartet uld. Ved kontakt med (varmt) vand/sæbe og efterfølgende mekanisk forarbejdning, fletter uldfibrene sig ind i hinanden, og det faste tekstil dannes. Filt er et af de ældste kendte tekstiler. Det blev fremstillet, endnu før man havde opfundet vævning og strikning. Processen til fremstilling af filt kaldes filtning.

    Materialer:


    Produktion:

    - Første lavede vi en bold ved at:
      . Tage en lille mængde uld og omvikle det med uldgarn. Det skal man bruge som kærnen til bolden.
      . Samle karteflor om kærnen, dyppe det i lunkent sæbevand, og bearbejde det med kærlige hænder. Efterhånden vil uldfibrene flettes/filtes og hænge sammen.
      . Man ruller bolden på måtten for at gøre den rund.
      . Til sidste kommer bolden i tørretumbleren.  



    - Bagefter skulle vi være lidt mere kreativ ved at filte et billed/symbol/mønstre i 2d (A4 format ). Det motiv som jeg valgte, skulle repræsentere et landskab.

    Med sæbevand og fingerspidserne skal man forsigtigt nusse de forskellige farver for at filte dem med hinanden.






    For at tydeliggøre detaljer i billedet, vil jeg her arbejde videre med nåle.

    Filtning i vaskemaskinen er nemt og giver et flot og ensartet resultat. Man indstiller vaskemaskinen på alm. program med centrifugering - ikke på uldprogram.
    Ved filtning på 40 grader skal man påregne at materialet kryber 18-20%.
    Store stykker vil normalt krybe mindre end små stykker strik.


    torsdag den 23. april 2015

    Ben og horn

    Ben og horn

    Ben 

    Betydning:
    . (hebræisk) – ses i nogle jødiske navne, f.eks David Ben-Gurion. Fra Hebræisk ("søn", "søn af"), for kvindenavne er det tilsvarende bat.

    . (materiale) – er et materiale

    Materiale: 

    koben, eller resten af Ben-Ko!!


    Idé-tank:

    Fra Maori til Moutauri, 

    ...fra New Zealand til det gamle Bornholm

    Jeg fandt et ca. 4 cm. styk ben gennemboret af et lille hul (det der blev senere øjnene af min slang), og lod mig inspirere af dens form. 

    Bagefter fik jeg skitset min idé på papir. 

      Jeg troede et kort øjeblik at jeg lige havde fundet på noget ny, og måske kunne havde lavet en slags moutaulogi, og fundet en symbolik bag slangen der spise sig selv. Men nej, forkert, idéen opstod bare p.g.a. de latenter billeder og de forskellige oplysninger man har kumuleret gennem livet. Det viser sig at være det man kalde en "ouroboros".
    Betydning
    (Græsk). Ouroboros eller Uroborus stammer fra ”oura”, der betyder ”hale” og ”boros”, der betyder ”som æder”. Som navnet antyder, er Ouroboros et symbol, der forestiller en slange eller en drage, der bider i sin egen hale og dermed former en cirkel. Den er derfor konstant i gang med at fortære sig selv og genføde sig selv. Ouroboros bruges ofte som symbol på altings enhed – både åndeligt og stofligt − som aldrig forsvinder, men evigt skifter form i en uendelig cyklus af nedbrydning og genskabelse. Ouroboros repræsenterer desuden kredsløb, især i den forstand at noget konstant genskaber sig selv i en evig tilbagevenden til det relative udgangspunkt. Ouroboros repræsenterer også idéen om den oprindelige enhed, der er forbundet med noget adskilt, som har eksisteret fra begyndelsen og rummer kræfter og kvaliteter, der ikke kan tilintetgøres. Ouroboros har været vigtig i religiøs og mytologisk symbolik, men symbolet har også været anvendt i alkymistiske illustrationer, hvor symbolet repræsenterer den cykliske natur i alkymisternes arbejde.(http://www.visdomsnettet.dk/o-2850/)

    Pyt med det, jeg havde taget min beslutning, jeg skulle bare i gang...

     

    Værktøj:

     

     Jeg fik tegnet slangen på benet, og brugte:

    - først løvsaven til at skare det meste af det jeg kunne

    - rondel sliberen til at "groft" finpudse

    - hobbykniv, metalfil, sandpapir og neglefil for detaljerne

    - tandpasta til at polere det færdige produkt

     

    Produkt:

     


     

    Mulige anvendelser







    Og horn

    Materiale: 


    Idé-tank:

    Ingen dårligt vejr oppe i de mentale funktioner, temaet var allerede besluttet. Vi skulle i gang med en sker.



    Hornet blev skaret ud, og eventuelle defekter slebet af.  
    I et stykke træ der senere anvendte til pres for at formere skeen, blev der tegnet og skåret profilen af skeen. Bagefter lavede man udhulning af ske laffet med et huljern, man borede et hul på 10 mm i den øverste del af presseformen, opvarmede tin til omkring dets smeltepunkt ved ca. 200 grader, og hældte det derefter ned i hullet på formen. .

    Skeen tegnes på et stykke papir. For at få en vist symmetri i skeens form, tegnede jeg en halv del af skeen, foldede jeg papir, og tegnede den anden del på vinduet.